Layanzzz...')

Saturday 21 February 2015

Pengalaman 'cerai susu' @ wean-off anak kedua.

Alhamdulilah. Setelah sekian lama ambik keputusan nak 'cerai susu' dengan safiyyah. Memandangkan safiyah dah masuk umur 2 tahun sebulan dan aku pun dah pregnant.  So wean-off is the best decision. Kalau tak..badan memang penat. Lagipun aku rasa dah cukup penyusuan susu ibu selama 2 tahun itu.
Memula nak start wean-off ni mesti kesiannnn. Memula belikan dia botol susu baru. Time first time suruh dia minum FM dia nak tapi sikit. Lastly cari susu ibu jugakkk. Dan ofkos aku tak menolak...kesian....hehe
Then bila dia mintak lagi. Aku ikut petua baca kat blog. Yang kelakar tu ada yang bubuh kopi kat nipple, asam jawa, sos, sirap, banyak lagilah tapi 'tak jalan'...haha..ni mmg lawak. Tegar betul baby diorang ni sampai tak kisah mak diorang letak apa kat nipple.
So aku letak kicap..hee..sekali bila safiyyah nak menyusu. Dia tak jadi menyusu sebab dia rasa masin. Kesian gak sebab dia menangis kan...aku apa lagi. Psykolah..'eeeiiii..masam...masin...tak nak minum susu mama lagilah. Minum susu botol lah '...
Even dia nangis. Dia ikut gak cakap aku...tapi sekejap je. Then dia mintak lagi dan aku tewas.
Sampailah 1 hari. Aku menyusukan safiyyah. 1 jam dia menyusu...sambil dia tertido. Masa ni aku rasa penat sangat. Lenguh badan. Dan aku TEKAD. Apa pun terjadi hati kena kental. Mesti wean-off as soon as possible.
Makanya mmg 24 jam aku letak kicap kat nipple sampai dia rasa 'serik'. Dia cakap '..susu mama masam...'..haha..
So aku akan prepare siap-siap susu bila nampak dia cam haus. Keluar umah pun bekalkan dia susu dan mmg dia minum. Alhamdulillah kat situ.
Tapi...tak semudah yang disangka bila ada dalam 2 situasi ni. Bila dia bangun tidur. Time ni mmg dah biasa cari susu mama. Ha...tak dapat meraungggg....mmg takes timelah nak pujuk.
Malam pertama dia x disusukan. Dia bangun 3, 4 kali. Bangun je menangis...bagi susu botol taknak. Bagi susu mama dia tak nak. Dia serikkkk.
Memang lamalah dia meraung. Then aku bisik kat dia. 'Diam dik...shyyyy..abah marah". Then dia cool down sket. Aku pujuk dia tido dan dia tido. Ha..2, 3 kali jadi camni.
So aku decide pukul 3.40 pagi. Aku terus bangun tak sambung tido. Update blog lagi bagus. Hehe (bagus gakkan situasi ni). Ada jam natural yg kejutkan aku.
Last pukul 4.15 pagi dia bangun lagi dan aku just tepuk2..dia tidur. Tapi serius...breast bengkak sebab susu mmg banyak lagi. Tapi apakan daya. Aku dah x larat nak menyusukan safiyya. Nurse pun suruh stop. Aku nak concern utk anak ke 3 pulak.
Aku doakan hari esok dan seterusnya.  Mudah nak handle safiyyah wean-off.  Ameen.

Nah..belanja muka budak comel ni seketui..hehe

 Time usia sehari..


Time usia setahun setengah
 

With kakak syifa...

* Mehla comment bawah ni kalau korang pun ada pengalaman 'cerai susu'.. (",)

No comments: