Layanzzz...')

Sunday 15 February 2015

Aku, lesen kereta dan bisnes shaklee

Alhamdulillah. Disaat entry ini dibuat. Aku dah pun miliki Lesen P...hehe. Apa aku nak story ni ada kena mengena dengan life kita semua..aiceceh..

Macam ni. Frankly speaking. Memula nak ambik lesen kereta ; pergi belajar memandu. Yep..memang aku excited. Sebab aku patutnya dah ambik lesen kereta lama tau. 5 tahun lepas..tapi bila asyik bertangguh..after married ngandung terus...then nak tinggal anak menyusu badan pun payah. Lepas tu daftar kelas untuk belajar memandu then tak continue sebab mengandung lagi anak kedua dan menyusu payah nak tinggal. Finally after anak kedua tu dah boleh tinggal sekejap sekitar umur setahun 7 bulan. Terus aku memulakan niat nak ambik lesen tu dan alhamdulillah BERJAYA dapat lesen P even pregnant lagi tapi masih awal.

First impression aku, bila pegang stereng. Rasa susah sangat bawak kereta ni. Sebab aku memang takde pengalaman langsung bawak kereta sebelum ni. So, memang payahlah cikgu tu nak ajar aku. Hee..tapi berkat sabar and tekad. Aku komit betul-betul. Sebab..once bila dah pandai bawak sikit. Kita rasa macam nak bawak lagi dan lagi.

Dan part yang aku rasa susah tang parking and bukit. Biasalah kan..haha

Then...sampailah one day. Cikgu aku suruh bawak pergi jalan raya. Serius masa tu rasa tak sedia. Aku memang takut. Ha..ni yang nak kaitkan dengan bisnes shaklee ni. Dalam bisnes Shaklee. Banyak aku belajar tentang 'macammana nak kawal rasa takut'. Rasa takut ni normal. Tapi kalau kita tak dapat kawal rasa takut ni, banyak benda kita tak boleh buatkan.

Macam akulah...
Takut nak drive..
Takut terlanggar..
Takut nanti masuk longkang..
Takut tak reti..

dan macam-macam takut lagi. Aku pasti...ramai dengar cerita orang diluar sana yang ada lesen tapi TAK DRIVE.

Tau tak salah 1 sebabnya adalah TAKUT...

Sayang sangatkan..kita dah ada kemahiran..tapi sebab kita TAKUT. Kita tak drive pun. Baik x payah ade lesenkan..hehe ;p


TEST JPJ
------------

Ha..after beberapa bulan gi class. Tibalah masa untuk aku TEST JPJ. Masa ni memang takut lagi..haha. Nebes. Baru aku tau..latest punya TEST JPJ  banyak benda kena buatkan. Dia ada beberapa bahagian TEST.

1. RPK dan RSM : Ni soalan teorilah.

RPK : Rutin Pemeriksaan Kereta -- Ni bab-bab kena bukak bonet depan, cek enjin, minyak brek, radiator, bateri and so on. Then cek tayar, lampu, alat-alat dalam bonet belakang. Aku dengar cite, dulu benda ni tak payahkan. Ha...untunglah yang amik lesen awal..hehe

RSM : Rutin Sebelum Memandu -- Ha ni pentinglah untuk pakai tali pinggang, cek signal, hon, cermin pandang belakang and so on. Ni kena hafallah bagi yang tak reti macam aku kan..hee.

Part ni masa TEST pun aku ada tertinggal. Nebes kot.

Lepas tu, PART 2 ni ada 3 benda tau :

- Kena lalui selekoh S dan selekoh Z
- Kena lalui bukit
- Kena masuk parking

Part ni sadis. Aku failed kat selekoh Z. Sebab laju! Masa ni aku maybe tak reti lagi nak guna brek and clutch (betul ke ejaannnya)..haha

Oke..bila failed. Means..3 benda tadi akan turut failed lah.

Then lastly part ke 3 : On the road.

Alhamdulillah. Kali ni smooth je kat jalan raya dan lulus part ni. Atleast legalah bila part on the road lulus. Takdelah kena ulang balikkan.

Then..bermakna aku kena ulang part yang gagal tadi. Bayar RM 142.

So..lagi 1 month aku akan repeat balik TEST 1 tadi.

After 1 month. Terpaksa datang class 1 sesi lagi sebab dah banyak lupakan. So..bila tiba hari test tu. Serius nebes and takut. Tapi macam aku cakap. Perasaan takut ni dapat aku kawal bila aku blaja cara kawal perasaan tu dalam bisnes shaklee.

Perasaan takut ni boleh dikawal dengan :

1. Fikir POSITIF. Fikir..kalau aku terus takut. Apa yang aku dapat? Then..compare. Kalau orang lain boleh buat. Kenapa aku tak bolehkan?

2. Istighfar. Banyakkan berdoa dan berserah pada-Nya. Semua benda dah belajarkan. So..doa supaya Allah permudahkan segalanya bila tiba hari TEST nanti.

3. Lastly..aku fikir 'mesti best bila dah dapat lesen nanti'. Nak hantar anak sekolah, nak ke pejabat pos, nak hantar barang customer. Takdelah semua nak harap suami je kan. Berdikari sket.

Finally. Alhamdulillah...even aku nebes. Aku lulus 2nd TEST ni. Syukur sangat. Syukur tak terhingga. Rasa 1 beban dah terlepas dari kepala ni ha.. Hee. rasa ada kemajuan sket. Rasa seronok dapat 1 kepandaian lagi bawak keretakan.

Then after 2 days dapat lesen and terus beranikan diri bawak kereta pusing-pusing badar sri aman, Asben ajar garang sket. So that aku alert. Ni pun perasaan takut masih ada sebab aku drive kereta pesona. Masa belajar hanya kereta kancil, viva and kelisa. So...kali ni kereta besar sket. Kena be careful. Berani.

Ok..itu je perkongsian aku. Semoga bermanfaat dan KUASAILAH RASA TAKUT ANDA.!! (",)

No comments: