Layanzzz...')

Monday 8 September 2014

Doktor, kenapa anak saya tak mahu makan?

Harini nak sharing sikit perihal anak kurang selera makan ni. Agak-agaknya kenapa ye? Untuk pengetahuan, saya juga mempunyai masalah itu pada anak pertama, syifa' yang dah nak masuk umur 4 tahun. Melalui pengalaman saya sendiri, syifa kurang selera makan mungkin dia tidak disajikan dengan pelbagai warna warni jenis makanan sejak dari kecil, means saya tidak sentiasa memperkenalkan jenis makanan yang baru. Makanan yang lebih kurang sama sahaja setiap hari bermula dia berusia 6 bulan iaitu bubur nasi ikan bilis beserta sayur carrot. Dan pada ketika itu juga (disebabkan kurang pengetahuan), saya juga memberi syifa Nestum yang sama perisa. Dan buah-buahan serta biskut bayi sebagai snack harian.

Dan apabila usianya menginjak ke umur setahun. Makanan yang diberikan lebih kurang sama dengan apa yang kami makan kerana syifa dah tumbuh gigi. Jadi, tiada kepelbagaian warna warni makanan disitu. Mungkin ini adalah salah 1 sebab kenapa anak kurang selera untuk makan.


bubur nasik


snack syifa, ni boleh makan begitu sahaja dan boleh cairkan macam nestum

nestum yang syifa agak suka


biskut yang syifa makan, dan tak habis, mama die yang habiskan..haha

Ha..ini serba sedikit perihal pemakanan syifa masa kecil & ini salah satu faktor kenapa syifa kurang selera makan. Mungkin anak anda pun begitu. Cuba cari sebab, sama tak? hehe

Sehinggalah saya beri dia MEALSHAKE & Vitamin C Chewable

Berdasarkan pembacaan saya, menurut kajian dan pendapat pakar pemakanan, kekurangan beberapa jenis vitamin dan mineral boleh menyebabkan anak kurang selera makan seperti :

* Vitamin B12
* Vitamin A
* Vitamin B1
* Vitamin B6
* Vitamin B9
* Vitamin C
* Vitamin D
* Zinc

Gabungan kesemua vitamin dan mineral ini sebenarnya membantu dalam proses metabolisme badan menukarkan makanan kepada tenaga. Kekurangannya juga dikaitkan dengan masalah kurang selera makan. Kesemua vitamin dan mineral ini hakikatnya tidak dapat dihasilkan sendiri oleh badan. Jadi ia mesti diperoleh dari sumber makanan harian kita seperti di bawah.


Ha....dapat pun jawapan. So..berilah anak anda MEALSHAKE & Vitamin C Chewable untuk nutrisi yang lengkap dalam badan mereka. Seterusnya menyebabkan selera makan anak anda menjadi lebih baik.

Ini TESTIMONI saya sendiri.


Alhamdulillah..seronok sangat tengok perkembangan syifa. :)

Barulah mama boleh senyummmmm.

Semua ibu patut beri Mealshake & Vitamin C Chewable pada anak-anak untuk nutrisi badan mereka :)

Murni 0193190733  


syifa mama..(adik kat ceruk sana..haha)


No comments: