Layanzzz...')

Friday 14 March 2014

Kisah yang menyentap jiwaku : Pramugari boeing 777

Diceritakan oleh Ustaz Farid Ravi.


Dikala ramai yg bersoal jawab mengenai kehilangan MH370, izinkan saya berkongsi sebuah dialog yg berlaku antara saya dan ketua Pramugari sekitar 2010;

Seperti biasa saya dpt jmptn untuk menyampaikan ceramah di Singapura pada pertengahan tahun 2010, alhamdulillah penganjur berbesar hati belikan saya tiket bussiness Class, Mas Airlines, biasanya naik economy class je, kadang2 drive ke Singapura, ingat lagi masa tu naik Boeing 777-200, MH berapa tak ingat.

Ceritanya begini, masa tu nak balik KL, di Changi Airport, bila tiba masa untuk boarding saya menuju ke arah aircraft, dimuka pintu aircrft ketua pramugari menyambut ketibaan penumpang, biasanya Pramugari atau Pramugara akan ucap kpd penumpang " Welcome a board sir, have a pleasant trip" atau apa2 ucapan selamat dtg yg sewaktu dgnnya, tapi berlainan dgn Pramugari yg sambut saya pada ketika itu, " Assalamu alaikum Ustaz", saya jawab " Wa alaikum salam", agak terkejut, berkata dlm hati " mak ai akak tu kenal aku la..." Sebabnya begini, prasangka yg ada dlm hati bila melihat org yg tidak bertudung ialah, jauh dari agama, sesat, tak sempurna iman... dan macam2 lagi. Sebetulnya masa mula2 mata pandang kearah Kakak Pramugari tu, dlm hati berkata" Ya Allah berilah hidayah kpd mereka ni"... Setelah masuk dlm dan dah dpt tmpt duduk saya diberi minuman ringan... pastinya " Guava Juice " pilihan ku dulu kini dan selamanya. Bila dah take of, " Teh Tarik"... kena pulak duduk di window seat... sambil menghirup teh tarik sambil melihat keluar tingkap, sambil mengagumi kebesar Allah swt. Sedang kapal dah terbang dlm 20 minit, Ketua Pramugari yg mula2 sambut saya, menghampiri tempat duduk saya, sambil senyum...saya pun balas senyum, dialognya begini;

Pramugari: Assalamu alaikum Ustaz,
Saya: Wa alaikum salam, yea.
Pramugari: Saya dan seisi famili suka dgn rancangan mengaji al-quran ustaz...
Saya: Tilawah Interaktif ka?
Pramugari: Yea Ustaz.
Saya: alhamdulillah puan saya sehat, ujarku.
Pramugari: Ustaz, saya nak mintak tolong sikit, kami ada sekolah tahfiz anak2 pelarian Rohingya, jadinya saya nak mintak tolong Ustaz tolong carikan guru2 tahfiz, kalau ada anak2 murid us di tmpt us mengajar pun boleh.
Saya: ( Diam seketika, tersentap, kelu dan kaku sebentar)
Saya: In Sha Allah, saya akan bantu carikan guru2 tahfiz untuk sekolah puan.
Pramugari: Ini no saya ustaz... tolong yea Ustaz. ( jelas penuh harapan)
Selepas Pramugari itu beredar, saya mengucap panjang, ya Allah, mulianya insan ini, padaMu jua aku berharap, ya Allah ku mohon agar Kau berilah petunjuk Mu kpd mereka ini.

Mulai hari itu presepsi saya terhadap cabin crew telah berubah, bukan sekadar itu, kadang2 dlm perjalanan yg agak jauh seperti dari KL-KK, atau KL-Sibu/Kuching, cabin crew akan bertanyakan soalan2 agama kpd saya untuk kepastian dan penjelasan.

Moral of story " JANGAN BERSANGKA BURUK DGN ORG, DAN JANGAN MENGHUKUM ORG DARI ZAHIRNYA".

Credit to : FB Ustaz FARID RAVI

No comments: