Layanzzz...')

Monday 25 August 2014

Mati mengejut. Apakah puncanya?

Assalamua'laikum....sambil tidokan anak ni aku nak sharing cerita petang tadi. Aku dapat news dari rakan SID yang ada seorang uncle ni 'mati mengejut' ketika sedang beraya di rumah sedaranya. Innalillah....

Takut jugakkan bila jadi perkara-perkara macam ni. Ya...ajal maut tak pernah awal atau lewat walau sesaat pun. Mati itu punctual. Bersediakah kita? Mesti kita nak tau...apa sebabnya? Apa puncanya? Terjadi juga pada bayi dan juga orang dewasa 'mati mengejut' ni.

Jadi...berdasarkan research aku. Kesimpulan yang aku boleh buat ; mati mengejut ni kalau terjadi pada orang dewasa...boleh jadi ia berpunca daripada SAKIT JANTUNG. Simptom awal nak detect yang seseorang tu berkemungkinan ada sakit jantung adalah apabila mengalami sakit dada dalam tempoh yang berpanjangan iaitu melebihi 6 jam dalam satu masa.

Jangan ambil enteng ye perkara ini. Jika ianya berlaku...jangan ambil mudah dengan hanya berehat dirumah. Tetapi terus rujuk ke klinik atau hospital berdekatan untuk tindakan lanjut.
Selain sakit jantung...kejadian 'mati mengejut' ni banyak berlaku kepada pesakit diabetis, obesiti...iaitu mereka yang mempunyai berat badan yang berlebihan.

Jadi...bila dah tau pesakit obesiti mempunyai peluang besar untuk 'mati mengejut'. Pada pendapat aku, menurunkan berat badan bukanlah semata-mata untuk kelihatan cantik menawan tetapi ia lebih kepada menjaga kesihatan supaya tidak mudah dijangkiti penyakit-penyakit kronik yang lain yang mana sudah tentu membahayakan kesihatan kita. 

Jadi....apa nak buat jika berat anda berlebihan?

- jaga pemakanan (jangan makan sebab sedap...tapi sebab ianya berkhasiat)
- bersenam 3 kali seminggu
- minum air masak secukupnya (atleast 3 liter sehari)
- pengambilan SUPLIMEN sangat-sangat membantu. Contohnya dalam SET KURUS SHAKLEE ada herbalax, lecitin dan cinch. Fungsinya :

HERBALAX - detox segala toksin, lemak dan lendir yang melekat pada dinding usus. Bila dah nyahtoksin. Senanglah nak buang air kecil dan air besar. Tiada lagi masalah sembelit.

LECITIN - bakar lemak yang terkumpul dalam badan kita especially dibahagian perut, pinggul dan peha. Nak lagi best ambil Omega. Kesannya lebih pantas berbanding lecitin.

* CINCH SHAKE MIX - untuk bina otot. Elak kulit menggelebar.

Jadi...barulah badan boleh slim melim kan. 

Tengok sini : TESTIMONI SET KURUS SHAKLEE.

So....jom usaha untuk elak 'mati mengejut' dengan mengamalkan gaya hidup sihat tanpa diabetes, angin ahmar, sakit jantung dan penyakit kronik yang lain.

* murni * 019319073*
* dapatkan nasihat kesihatan dari kami secara percuma *

No comments: