Layanzzz...')

Thursday 12 February 2015

Boleh ke makan TART NENAS time mengandung?

Sebenanrnya...aku nampak member jual tart nenas kat FB. Serius terliur tau! then aku ambik keputusan nak order tart nenas tu. Masa nak order tu baru aku terfikir..boleh ke makan tart nenas ni time mengandung? nak-nak aku baru lagi mengandung sebulan lebih...on da spot aku tanya member yang jual tart nenas ni dan dia cakap " Tart nenas selamat dimakan oleh orang mengandung, Takda masalah, kalau buah nenas muda..barulah tak boleh ".

Ha..lega aku dengar (",)

Mengidam ni...hehe



 (Belanja korang pic tart nenas..haha)

Then...aku dapatkan kepastian dari mak aku. Aku whatsapp mak aku. Mak aku jawab " Bolehlah kalo nak makan 1, 2 gitu...tart nenas boleh makan sebab nenas nye sikit je".

Jawapan mak aku ni pun oke jugak. Tapi frust. Aku nak makan banyak...haha

Lastly aku google cari info. Ada je pengalaman diorang yang cakap gini. "Saya oke je makan nenas..takde masalah..masa tu pregnant 5-6 bulan".

Ada yang cakap pulak " Boleh je makan, ada yang memang suka makan jus nenas and kuah masak nenas masa mengandung ". Eiii...gerun pulak aku dengar..hee

 Dan lastly, aku terjumpa blog DR ZUBAIDI. Ada perbincangan pasal " Nenas boleh sebabkan keguguran?"

 Jadi..lepas aku baca info dalam tu. Aku dapat simpulkan; takde kajian saintifik bagitau yang nenas ni punca keguguran...tapi doc tetap suruh berhati-hati untuk jangan makan terlalu banyak nenas dan pada aku kalau nak makan, jangan makan nenas muda. Buah nenas pun aku tak berani makan tapi aku yakin tart nenas boleh makan sebab dah di proses jadi jem nenas kan.

Ha..itulah sedikit perkongsian dari aku.

 So..in shaa allah petang ni dapatlah aku makan tart nenas. Amin (",)


No comments: