Layanzzz...')

Wednesday 13 May 2015

Untungnya jadi "SURI RUMAH"

Selamat malam ! Alhamdulillah setelah sekian lama tak menulis blog. Malam ni ada sedikit kesempatan. Topik aku malam ni simple dan positif. "untungnya jadi suri rumah".


As usual..aku akan cerita melalui pengalaman aku sendiri tau! Ya..pengalaman 5 tahun jadi suri rumah berijazah. Oke...aku faham sangat perasaan orang yang mula-mula jadi suri rumah sepenuh masa. Maksud aku..jadi suri rumah tanpa buat apa-apa bisnes dari rumah.

Ni KISAH AKU masa memula jadi suri rumah berijazah.

Normal la..perasaan rendah diri mesti ada :

Mesti ada perasaan macam ni.

" Penat belajar tinggi-tinggi, finally duk rumah je "
" Malula..kengkawan semua dah berpangkat bagai..aku duk umah jek "
" Bosan...buat keje yang sama setiap hari"
" Bosan..xde income sendiri"
" Bosan xde kawan 'gosip"..

Ha..pendek kata...NEGATIF jek pemikiran kan! Nak-nak kalau ada orang-orang yang 'sibuk' cakap..."rugilah ko tak keje..duk rumah jaga anak"..

Bingit telingakan kan kan....!

Ni aku nak bagi TIPS sket...
Dari pengalaman aku dulu..

First aku SYUKUR sebab mak abah aku jenis prihatin. Diorang tak pernah nak paksa aku kerja. Aku paling touching bila masa lepas kahwin (aku dah benti keje sebab nak ikut asben ke sarawak)..abah aku pesan "eloklah ikut suami..senang..."

Alhamdulillah...nampak tak betapa abah aku PRIHATIN. Dia takde pun force suruh aku continue jadi akauntan...tapi dia suruh ikut suami!

Terima kasih abah..mak (:')

Tapii.......aku tak 'syok sendiri"..

Aku tetap "tak puas ati" sebab aku rasa macam belum dapat beri sesuatu pada mak abah aku lepas aku graduate..so aku terus memikirkan jalan macam mana nak dapat duit..

Finally Allah lorongkan aku buat bisnes step by step sampailah aku BERJAYA ada income sendiri hanya dari rumah.

Ni KISAH AKU..Bacalah (",)

Moral of the story :

Even duk rumah pun..kita jangan sempitkan pemikiran kita yang kita tak boleh itu ini. Sebenarnya...dapat duduk rumah ni satu PELUANG BESAR tau pada kita wanita sebab:

1. Yang utama...kita dapat jaga keluarga kita sendiri especially makan pakai anak dan suami. Tak perlu la hantar anak ke nursery. Jaga sendiri.

2. Dah settle part utama sebagai seorang isteri. Ha...barulah manage untuk bisnes pulakkk.

Tahu tak?

Aku ada ramaiiii kawan yang sekarang bekerja tapi NAK SANGATTTT jadi suri rumah sepenuh masa sebab NAK BANYAK MASA DENGAN ANAK.

Serius..! gaji diorang bukan sikit...4 angka jugak. Tapi memang naluri seorang ibu..nak anak depan mata. So...korang yang dah ada peluang ni. Gunalah sungguh-sungguh..


Janganlah cari alasan..Bila dah duk rumah. Ni alasan yang selalu dipakai ;

1. Takda masa nak bisnes
2. Suami tak support
3. Anak kecik lagi
4. Mengandung
5. Baru lepas pantang
6. Busy ngan kerja rumah
7. Takde modal nak buat bisnes
8. Bergantung pada suami 100%

Ni semua ALASAN. Kalo kita dapat buang alasan ni. Mesti 'syurga' yang kita dapat sebab dapat duk rumah jaga anak + ada income sendiri.

Suka ke suka?

Kalau SUKA. Kena buang alasan dan cari PENYELESAIAN.

Last ;

Serius aku cakap..memang sangat best bila Allah dah lorong jalan pada aku untuk bekerja dari rumah. Di saat orang lain masih berusaha kearah itu. Allah dah beri aku peluang sejak 3 tahun lepas lagi.

So..aku pun nak orang rasa apa yang aku rasa.

Be positive! So hasilnya positif.

Salam sayang,
Murni, Founder Shaklee Starsss

Berminat nak jadi cam cik murni
Whatsapp truih : 019-3190733

No comments: