Layanzzz...')

Sunday, 26 January 2014

DILEMA IBU BEKERJAYA

Assalamua'laikum semua..masa entri ni ku taip. Jam menunjukkan pukul 11.25 malam. Alhamdulillah..setelah 'berperang' dengan anak..tidur pun diorang..ehehe...Now time mama dengan pembaca blog mama pulak ye. Malam ni bermacam2 tajuk entri yang aku rasa nak stori mori tau. Rasa banyak sangat nak aku luahkan especially sepanjang setahun lebih perjalananku dalam bisnes shaklee. Turun naik..macammana boleh "terjebak" dengan shaklee.?

Kenapa aku nak cerita semua tu? Dengar kerisauan dari ibu-ibu di FB setiap hari dengan kes anak didera pengasuh, tersedak susu, rindu anak sebab kerja shift, jumpa anak hari minggu je sebab kerja jauh dan macam-macam lagi. Niat aku satu sahaja..aku nak bantu ibu-ibu diluar sana..yang masih dalam dilema nak buat keputusan untuk resign dari kerja luar dan nak jaga sendiri anak-anak di depan mata. Itu tujuan utama aku nak sharing ni. Yang kedua..aku nak bantu ibu2 bekerjaya diluar yang rasa kerjaya mereka masih x dapat menampung masalah kewangan yang mereka hadapi walaupun bergaji standard ijazah iaitu gaji sekitar 2, 3 ribukan? tau....aku pun budak ijazah jugak.. But i choose to be at home..with my kids. Thanks Allah sebab bagi hamba-Mu ini nikmat yang tidak terhingga banyaknya. Nikmat sebab aku dapat jaga sendiri anak-anakku disamping dapat jana pendapatan yang luar biasa dari gaji setaraf ijazah . Itu yang dah aku alami sekarang. Bukan angan kosong. It's reality. Macammana ia boleh berlaku? It's miracle from Allah. Sebaik2 perancang.

Sebelum tu..aku interpremm dulu anak2 pengarang jantungku ini..heehe


safiyya - 1 year (baru dapat kaki, gedik nak menari..haaha)

syifa' - 4 year  (kak long yang cute)


comel konon (ehehe)


(on da way nak ke tadika)

Okeh..now sambung. Berbalik pada dilema ibu bekerjaya dan plan nak resign utk jaga sendiri anak-anak dirumah. Ini bukan isu baru. Isunya sudahh lama tapi bezanya ibu-ibu sekarang sebenarnya tiada alasan lagi untuk berkata tidak untuk berkerja dari rumah dengan kuasa internet. Tapi ramai ibu-ibu yang masih tidak buat keputusan untuk berbisnes dari rumah sebab kurang yakin, kurang pendedahan, takot kalau bisnes x menjadi...risau nanti apa orang sekeliling kata...dan bermacam2 takot dan kalau lagi......semuanya negatif thinking padahal betul ke yang negatif-negatif tu berlaku??

Jawapan aku mudah. What u think is what u are. Apa yang anda fikir..itulah yang akan terjadi!. So nak fikir negatif ke positif? hehe..aku pilih positif thinking !.. Berdasarkan rekod hampir 4 tahun pengalaman aku menjadi full time house wife. Perkataan paling sesuai untuk ibu-ibu bekerjaya yang nak mengambil keputusan untuk berbisnes dari rumah adalah 'redah ajer".Macam aku dulu..x dinafikan..sayang nak berhenti kerja disebabkan nak ikut suami ke sarawak (masa tu baru kahwin). Tapi aku 'redah ajer' sebab aku fikir nak ikut suami (syurga aku tu). Baca kisah awal-awal aku decide untuk  AKU RESIGN sebagai account officer di syarikat swasta di KL.

TEKAD
======
okeh...seterusnya. Berbalik kepada dilema ibu-ibu bekerjaya tadi. Untuk makesure yang anda semua boleh berkerja dari rumah dengan income yang lebih dari gaji ijazah anda tu. Jawapannya TEKAD. Tekad untuk buat bisnes ini. (aku bercakap mengenai bisnes shaklee sebab aku berpengalaman dalam bisnes ini). Kenapa aku cakap pasal tekad? kerana..tanpa tekad, tanpa keyakinan diri yang tinggi..kejayaan susah nak hampir dengan kita tau. Mana taknya..katakan anda semua dah buta-buta resign dari kerja luar..tiba-tiba mak cik anda tanya " x rugi ke duduk rumah ni? penat je belajar tinggi-tinggi..akhirnya jual shaklee" , berasap x telinga dengar? (padahal masa tu dah resign!) mesti rasa serba x kena..rasa mcm keputusan untuk duduk di rumah adalah 1 keputusan yang kurang tepat. !

Then..seterusnya..katakan dah buat bisnes macam-macamlah cabaran yang anda kena tempuh. Contohnya ; barang customer x sampai-sampai, customer janji nak beli tapi cancel, stok shaklee habissss, anda tiada modal, tersilap pos, anda masih tiada masa nak handle bisnes shaklee sebab anak kacau, rumah x terhandle..kena marahh dengan suami, hasil bisnes belum tentu "nampak" dalam masa sbulan dua, x reti nak guide anak-anak bisnes, macam-macam lagilah nak list. Semua ni kalau anda tak kuat, tak tekad. Anda akan kecundang. so sangatlah rugi. 

Jadi, tips terawal dan yang paling penting untuk berbisnes dari rumah adalah TEKAD. Walau apa pun terjadi..rintangan apa sekalipun..cabaran apa sekalipun....mulut orang cakap apa sekalipun...just ignore. Lalui dengan sabar dan tabah. Kalau anda boleh jadi KATAK PEKAK anda boleh berjaya. (Baca kisah katak pekak tu bagi faham =)

Oke..nanti aku sambung tips yang seterusnya ye..selamat malam..Assalamua'laikum (",)



























3 comments:

Myra Jay said...

Menarik perkongsian ni Murni.. tq tau sharing

zuhayra iftifal said...

Seronok dapat jaga ank sendiri... 24jam depan mata kita

Nor Murni Fairouz Rafingi said...

Oke mira..sharing dr lubuk hatiku sendiri...hehe...

Iff..Alhamdulilah. .mmg seronok...jadikan anak sebagai 'push factor' kita untuk berjaya jana income dari rumah. In shaa allah♥