Layanzzz...')

Saturday 13 April 2013

Senggugut & haid tidak teratur

Hi allz...petang ni rasa terpanggil nak cite pasal senggugut. Secara jujurnye aku mmg x pernah tau rasa senggugut tu macammane sebab setiap kali period mmg x pernah kena senggugut ;) Ingat lagi first time aku tau pasal senggugut bile sorang dr kawan aku x pergi class & terbaring atas katil. Bile tanye, apsal x pergi class? Die jawab..aku senggugut..sambil berguling2 atas katil...sakit tu..siannyer....means ramai yg pernah alami senggugutkan..jom kite tgk ape itu senggugut.

SENGGUGUT - (PMS)

Ramai wanita mengalaminya setiap bulan dan ini sangat2 mengganggu rutin harian mereka. Ada yang sampai tak pergi kerja, ambil MC, ada juga yang sampai pengsan dan tak kurang juga yang menelan panadol bagi menahan kesakitan.




Maksud perkataan senggugut adalah :  menstrual cramps.

Kekejangan / senggugut ini berlaku ketika datangnya haid dan berlaku disekitar bahagian bawah abdomen tubuh. Ada wanita yang mengalami senggugut yang teruk sehingga berguling-guling atas katil kan.. kesian nengoknye..mcm kawan aku tadilah..hihi


Antara simptom-simptom PMS ni adalah :-


* Sakit pinggang
* Tegang perut dibahagian ari-ari
* Sakit kepala
* Rasa loya dan muntah
* Sakit belakang, dll


Senggugut disebabkan pergerakan otot uterus yang mengecut dan mengembang dengan kuat semasa darah kotor turun daripada dinding uterus membawa kepada kontraksi. Pergerakan ini yang menyebabkan kita berasa ngilu apabila darah kotor keluar. 

CARA MENGATASI SENGGUGUT TANPA UBAT.


Cara lain adalah dengan mengubah cara hidup kepada gaya hidup sihat terutama daripada segi pemakanan.
  • Perbaiki diet : Jangan cuba untuk hilangkan berat badan secara drastik. Makan makanan yang mengandungi banyak protein dan tinggi kandungan seratnya. Makan banyak sayur-sayuran, kekacang, ikan salmon, ikan sardin dan parsli.
  • Kurangkan garam.
  • Variasikan pilihan minuman : Banyakkan minum jus buah-buahan. Ia lebih enak dan sihat berbanding aiskrim atau minuman berkarbonat. Elakkan teh, kopi dan minuman beralkohol beberapa hari sebelum period kamu.
  • Ambil Vitamin Tambahan. Ambil Vitamin B dan E. Kamu juga boleh menambah magnesium dan kalsium dalam diet kamu. Beritahu doktor kamu sebelum mengambil sebarang vitamin. Sesetengah vitamin boleh bertindak balas dengan ubat-ubatan kamu yang lain dan mengakibatkan kesan sampingan jika diambil berlebihan.
  • Bagaimana dengan lemak yang berkualiti? Ya! Banyakkan makan salmon dan tuna. Ia mengandungi lemak asid omega 3 yang tinggi dan boleh mengurangkan kesakitan dismenorea.
  • Kekal aktif. Kamu boleh meneruskan aktiviti harian dan kekal cergas semasa kamu didatangi period. Joging dan berjalan bersiar-siar juga membantu. Kamu boleh meluangkan masa sekurang-kurangnya sejam untuk bersenam. Bersenam telah terbukti dapat mengurangkan kesakitan dismenorea.
  • Berhenti merokok
  • Tenangkan fikiran. Belajar untuk meditasi. Kamu juga boleh mendengar lagu atau meluangkan masa bersama keluarga dan rakan-rakan dengan menonton filem kelakar. Bergelak ketawa juga dapat menenangkan urat saraf.
  • Tuam perut. Dapatkan tuala dan rendam di dalam air suam. Perah tuala dan letakkan tuala di atas bahagian yang sakit. Lakukan sehingga kesakitan reda.
  • Tarik nafas dalam-dalam. Baring dan tenangkan diri kamu. Jika kamu pening, padam lampu di dalam bilik dan jauhi bunyi bising. Kesakitan akan berkurang selepas kamu mengambil pil penahan sakit.
Kredit to : Kotex Malaysia
Info daripada Period Pain Relief

Calcium supplements and other mineral and vitamin supplements can also help you get rid of period pain. Calcium helps in maintaining the muscle tone in the body preventing you from getting painful cramps. Magnesium helps in improving the body’s capacity for calcium absorption.You end up loosing less calcium from the body and hence reduce your muscle cramps.


CADANGAN SUPPLIMEN UNTUK SENGGUGUT 

* B-COMPLEX
* GLA COMPLEX
* OSTEMATRIX



1) OsteMatrix Shaklee - Melegakan kekejangan, sakit belakang dan gementar

Kalsium yang Diperkaya dgn Vitamin D - yang mana ia merangsang penyerapan kalsium dengan lebih efisyen


Magnesium - Membantu mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang

Boron - membantu dalam metabolisme tulang

Zink,mangan, dan tembaga - bg mengaktifkan enzim yg membantu dalam pembinaan kepadatan tulang


Tulang merupakan struktur penting di dalam tubuh manusia.  Ia merupakan kerangka yang menyokong berat badan dan organ utama seperti paru-paru, jantung, hati dan ginjal serta membolehkan kita menggerakkan otot-otot dan tubuh secara bebas.  Mengekalkan kesihatan tulang secara optima adalah penting bagi mendapatkan kesihatan optima menyeluruh. 

Lebih daripada Sekadar Kalsium

OsteMatrixTM membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.  Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan.
 
Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 


2) GLA Complex - mengimbangi tahap hormon & membantu mengawal penghasilan prostaglandin

Minyak Borage, Minyak Bunga Matahari dan Vitamin E

GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan.
Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid. *

Tiada perisa, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

MANFAAT UTAMA GLA COMPLEX :

 GLA Complex membantu melegakan sindrom Pra-Haid



~Dapat menurunkan kadar kolesterol dalam badan


~Membantu meningkatkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan dimana lendir kesuburan ini hanya dihasilkan sebulan sekali. Lendir ini membantu sperma bergerak ke arah tiub folopio dan berada disitu selama 5 hari. Jadi,jika tidak kena pada waktu subur masih ada harapan hamil kerana sperma boleh sampai sehingga 5 hari. ^_^

~ GLA COMPLEX mengandungi"Prostaglandin    membantu hormon penting untuk fungsi kimia bdn bagi mengawal stress, tekanan darah, sakit otot, dan menghalang rembesan gastrik, anti keradangan dan anti beku darah.

~ Bonus!! GLA juga membuatkan wajah anda berseri (glowing2 gitu).HILANGKAN JERAWAT N JERAGAT JUGA!

3) B - COMPLEX - Pengambilan B-Complex dapat melegakan stress/ ketegangan ketika haid, mengurangkan rasa sakit dan mengawal emosi


Vitamin B Penting untuk Kesihatan yang baik

Adakah anda mendapat vitamin B yang mencukupi? Tekanan harian, tabiat pemakanan yang tidak sihat dan sesetengah bahan ubatan boleh meningkatkan risiko kekurangan bekalan vitamin B anda. Justeru itu, vitamin B merupakan keperluan asas dalam diet sihat kita.

B yang Lengkap dan Seimbang

B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.

•    B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga.*

•    Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh.  Jumlah asid folik yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang  kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu 
tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.*




 I' Murni your Shaklee Independent Distributor
SMS/Whatsapp : 019-3190733





No comments: