Layanzzz...')

Wednesday 20 March 2013

Berpantang dengan SET BERPANTANG SHAKLEE

Salam..selamat petang semua..;) entri kali ni nak kongsi cite pengalaman bersalin & berpantang anak ke-2 ni..Utk pengetahuan korang..aku patutnya jangka bersalin pd 26 January 2013. Tapi aku rasa cam nak bersalin awal sbb rasa cam dah tak tahan bawak perut besar2 ni..serius!! Aku berdoa sgt dapat kuarkan baby cepat kan..hihi..then tanggal 10 January time tu aku nak solat Isyak..tetibe dah de tanda2 nak bersalin gitu (tumpah darah), kebetulan masa tu asben aku kat surau ngah solat Isyak..so kami pun tunggu la (nasib dah buat persiapan nak gi hospital awal2)..then asben aku balik je terus bawak pergi HKL..(Hospital Bersalin Kuala Lumpur)...

Time tu aku eksaited + takot gak lah..x sabar nak deliver baby..TAPI..yang bestnye aku x rasa sakit langsung..haha..mmg bestkan if beranak x sakit..hehe..then bile cek belum ade tanda aku nak lahirkan baby malam tu. (Padahal adik aku dah kecoh kat FB cakap maybe aku nak bersalin malam tu huhu..). Then...esoknye 11 January pun stil nurse & doc just buat check up mcm biasa..amik darah, cek jantung baby, buat CTG..mcm2 lah..still x sakit & x beranak..tido lagi semalaman sampailah 12 January pun x sakit2 jugak..alamatnye aku dibenarkan pulang oleh doc..(malam tu aku balik)..then mak ku yg tersayang kata " mak mcm x percaya je murni balik rumah" sbb mmg kitorang ingat aku akan beranak awal..(malulah x jadik beranak..hehe)

Pastu aku pun buat keje rutin cam biasa..makan, tido, pergi TESCO, JUSCO, makan secret recipe, makan ape2 je yg aku rasa nak makan sampai la perut ni nmpk besar bukan sebab baby besar tapi sebab aku byk makan..(",). Then 13 January malam...aku rasa cam baby kurang gerak..then pergi balik HKL..doc cek kata baby aku songsang...kepala kat atas..haaa..then tetibe dalam kul 12 malam camtu aku denga die call org atas ckp nak buat operation esoknye pukul 8 pagi...aku denga seriau jugakla..tapi aku rasa cam BEST gakla x pernah operation kan (PEMIKIRAN SINGKAT ) pada masa itu...

Pastu terus bgtau mak aku, mak..maybe murni operation esok (14 January) pukul 8.00 pagi..then mak aku terus menangis..mana tak nye..die 9 kali bersalin semua normal..tetibe aku kene operate pulak anak ke-2. Air mata aku nak bergenang..tapi aku try COOL jek..x moh + tekanan dalam diri..yg penting baby & aku selamat..so esok tunggu punye tunggu...x jadi operate pulak..& malam tu doc ckp aku kene operate esoknye (15 January)..dalam hati cakap..baby ni nak kene cubit bontot..asyik x jadik je keluar..hehe..esoknye 15 January dah siap2 pakai baju bedah..doa2 harap dapat jumpe asben sebelum operate..haritu ade 4 org dijangka kene operate belah pagi..aku yg ke-4...sebelum pergi bilik operation, aku kene masuk 1 bilik dulu..kene scam kedudukan baby...Cek punye cek..Scan punye scan..doc cakap..Subhanallah..MIRACLE HAPPEN..baby u dah pusing balikla..back to normal..aku pun senyum simpul & kebetulan asben baru smpai & aku terus bgtau..baby x sedia nak keluar lagi..x jadik operate...(",). Lepas tu aku pun tido lagi semalaman kat HKL sampaila esoknye 16 January aku x sakit2 pun..then cek punye cek..petang pukul 3 aku dibenarkan balik..(balik lagi utk yg ke-2 kali) aish..

Masa keluar je dari Hospital tu..kebetulan asben parking kereta jauh..kene berjalan kaki dalam 10-15 minit mcm tulah..aku pun jalan lah...(eksyen konon kuatlah tu)..then on the way pergi parking rasa cam sakit2..tapi x pk nak bersalin pun ...petang tu sampai umah..kebetulan family berkumpul..sembang2 & makan2..dalam maghrib mcm tu aku rasa dah contraction sikit2..(time tu rasa macam nak pergi hospital..tapi aku x cakap..aku malu takot x jadik beranak lagi..hehe...pastu maik sakit pulak..padahal baru pukul 3 tadi keluar hospital..kali ni aku terus terang ckp ngan mak n asben aku..mmg aku sakit nak beranak..so dalam pukul 11 malam gitu kami pergi balik HKL n ternyata mmg aku dah nak bersalin..tapi aku cam biasa..COOL..mintak maaf ngan asben n mak aku..mak aku dah nangis dah..(aku still control, jiwa kene kental nak beranak ni..kene kuat!)..dalam kul 1 kene tolak ke labor room...sakit die Allah je yang tau...SAKIT SANGAT2....!!!! Serius x terkata sakitnye (terdetik dalam hati...x nak beranak lagi..cukuplah 2 org je anak aku..sakit...huhu..zikir x lekang dibibir masa tu...n Alhamdulillah asben ikut sekali..masuk laboor room bagi semangat..tunggu punye tunggu & SAKIT X TERTAHAN...dalam pukul 3.30 pagi (17 January 2013) aku selamat melahirkan anak ke-2.


 Nur Hana Safiyyah bt Mohd Sharul Nizam

Hidung kepek macam mamalah..lalalala..heheh ;) syukur dah selamat...


Dan..secara x langsung..gadis bertudung kelabu biru ni dah jadik kak long..(ngada2 jek muka die kan)..hehe




No comments: