Layanzzz...')

Thursday 2 June 2016

Susulan suami suspect demam denggi ~ Jangan ambil mudah!

Salam semua. Syukur sangat berkesempatan petang nih nak berkongsi mengenai kisah suami yang suspect demam denggi.

Ceritanya bermula begini. Mula-mula anak sulung kami, syifa' demam. Suhu agak tinggi dan hanya berehat dirumah. Kemudian jangkit ke anak ketiga kami, baby farhan. Demam on off. Dan seterusnya merebak ke anak kedua kami, safiyyah juga suhu badan panas dan demam on off. Terus demam melarat ke suami dan last sekali mama pun kena!


Demam on off anak-anak dara nih
Cuma keadaan rasa makin tak best bila suami demam nampak agak teruk. Terlantar means boleh bangun untuk solat dan buat kerja cuma lebih banyak berehat sebab badan dah rasa seram sejuk dan bila mandi rasa sangat sejuk. Lepas tu kami risau sebab muncul bintik-bintik merah di bahagian badan, tangan dan kaki suami. Batuk dan sakit kepala jugak.

Lepas tu kami terus ikhtiar ke klinik berdekatan pada pukul 9.30 malam. Kami decide untuk buat pemeriksaan untuk 2 orang sahaja iaitu suami dan baby farhan (yang jugak ada bintik-bintik merah muncul).


Muka tahan sakit je suami kite. Baby farhan time ni demam dah kebah sikit.

Kami dikenakan bayaran bil klinik RM 154.00 untuk 2 orang. Doc ada cek pernafasan dan cek jantung sket...dan tanya serba sedikit dan terus suggest ubat-ubatan termasuk untuk makan dan lotion untuk disapu.

Esoknya, suami pergi kerja macam biasa dan dalam waktu kerja sakit makin kuat dan suami balik petang tu terus rehat sampai pagi esok. Betul-betul tak larat sampailah kurang selera makan.

Esoknya suami terus refer ke hospital kerajaan berdekatan dan sample darah dan air kencing diambil dan doktor sahkan mungkin suami ada demam denggi. Masa ni aku sebagai isteri sangatlah risau. Dah banyakkan kes demam denggi yang berakhir dengan tragis. Mampu tawakal je masa nih.

Terus dapatkan nasihat kawan yang berpengalaman. Antara ikhtiar kami adalah:

1. Asben makan ubat demam yang doktor klinik bagi
2. Asben minum air hundred plus TANPA GAS
3. Makan nutriferon shaklee
4. Minum 2 botol besar performance drink shaklee


(nasiblah memang ada ready stok kat rumah)

5. Minum air masak berterusan

Dan keesokan harinya. Masa pemeriksaan kedua. Doktor sahkan suami back to normal. Alhamdulillah. Tuhan je tau betapa lega dan tenangnya masa nih :(

Berkat ikhtiar dan tawakal kami. Demam denggi tu tak berterusan.

Pengajaran yang kami dapat. Bila demam. Cepat-cepat refer hospital terdekat. Klinik belum tentu dapat trace dengan cepat tanpa pemeriksaan yang lebih mendalam.

Wallahualam. Semoga menjadi iktibar kita semua.


Pst : PERFORMANCE DRINK sangat sesuai untuk 'kebahkan demam". Perisa oren yang mesra rasa. Sedap tanpa gula yang banyak serta berkhasiat.

Bulan puasa nih lagi cantik minum PD ni untuk cepat legakan kehausan dan hilangkan penat seharian berpuasa. Letak ais lagi segar rasanya.


Mesti cuba tau :)

Murni ~ Pengedar sah Shaklee Anda
019-3190733

No comments: