Layanzzz...')

Wednesday 12 February 2014

7 Kesilapan diet paling besar

7 Kesilapan Diet Paling Besar
By Kevin Zahri

1. Skip Hidangan
Jangan Skip Mana-mana hidangan.Lagi-lagi sarapan pagi kerana sarapan pagi tu penting untuk mencetus metabolisme harian anda.Jangan tunggu sampai di ofis baru nak makan.

2.Cuma makan 3 hidangan sehari
3 hidangan TAK cukup untuk:
     -��Mengawal nafsu makan
     - Tingkatkan metabolism
Paling kurang makan 5x sehari.
(Kawal keperluan kalori)

3. Makan tak cukup
Jangan jangan jangan tak makan. Nanti metabolism anda jatuh dan bukan sahaja melaparkan diri dan rugi pembakaran kalori. Jika keperluan kalori anda 2000kalori sehari,paling kurang makan dalam 1200 kalori.yg penting makan kerap untuk kawal nafsu makan.

4. Elak nasi
Nasi adalah sumber karbohidrat yang baik.Yes mmg boleh menggemukkan kalau berlebihan tapi oats,biah atau roti pun bolehenggemukkan kalau berlebihan.Nak makan nasi jangan lebih dari segenggam tangan untjk satu hidangan

5. Harapkan makanan tambahan
Jangan bergantung kpd produk-produk tersebut.Pastikan diet keseluruhan yang baik,kehidupan yang cergas dan gabungan dengan makanan tambahan.Barulah berkesan.

6. Tak tahu keperluan kalori diri sendiri
Mac mana nak lawal makan kalau anda tak tahu keperluan kalori(DCR) seharian anda.Kenalpasti DCR anda

7. Diet jangka masa pendek
Bila dengar perkataan diet,ramai anggap ia sebagai suatu program 12 minggu atau short term tapi itu salah.Diet sepatutnya menjadi amalan sepanjang masa.Jadi pastikan anda mengamalkan diet utk sepanjang hayat

Credit to Kevin Zahri

No comments: